HÁZIÁLLATOK
Beszélgethettek a háziállatok (pl. ló, szarvasmarha, kecske, sertés, nyúl, bárány, baromfiudvar lakói) jellemzőiről, hasznukról. Arról, hogy hogyan hívjuk például a kicsinyeket, milyen munkák adódnak a háziállatok körül. Kereshettek az állatok között hasonlóságokat vagy különbözőségeket.
Mi a nevük ezeknek a háziállatoknak?
Játék-barkácsolás ötletek
Terepasztalhoz figurák:
Készíthetsz bábokat az Én elmentem a vásárba… énekhez.
https://hu.pinterest.com/pin/576249714824559022/
Vezesd a tyúkot a tyúkólba!
Számolós, dobókockás társasjáték. Letölthető:
https://gyereketeto.hu/jatekok/tavaszi-csipeszes-lepegetos-tarsasjatek/
Folytasd a sorozatot! Színezd ki a csibéket, tojásokat a megkezdett minta szerint!
A gazda szeretné megfejni a tehenet! Segíts elvezetni a tehenet a gazdához!
A háziállatok sok hasznos termékkel szolgálnak az embereknek. Kösd össze ceruzával a háziállatokat az élelmiszerekkel, tárgyakkal.
Keresd meg az állatok ’árnyékát’!
Melyik a kakukktojás? Miért?
Állatok és kicsinyeik:
Kösd össze és nevezd meg őket!
Színezd ki a kicsinyét!
Keresd meg, nevezd meg a nagy képen a kis négyzetekben látható állatokat!
Mesélj a képről!
„Kakukktojás”! Melyik állat nem illik a többi közé? Miért?
Kakukktojás” a farmon! Melyik kép nem illik a sorba? Miért?
Rajzolj annyi pöttyöt a négyzetekbe, ahány háziállatot számolsz!
Vezesd az állatokat a táljukhoz!
A két kép között 10 különbség van. Megtalálod?
A tyúkoknak elgurultak a tojásaik. Keresd meg a párokat!
ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Dalos játékok:
-Egyél libám egyél már…
-énekelhetjük libahangon /gá/ végig,
-vagy jelre motívumonként vagy soronként váltakozva
-Kecske ment a kiskertbe… youtube: Zene Ovi -ezt énekeljük az oviban
–Én elmentem a vásárba félpénzzel, Tyúkot vettem a vásárban félpénzzel. Tyúkom mondja: kit-rá-kotty, Kárikittyom, édes tyúkom, Mégis van egy félpénzem
Én elmentem a vásárba félpénzzel. Csirkét vettem a vásárban félpénzzel. Csirkém mondja: csip, csip, csip. Kárikittyom…
Én elmentem a vásárba félpénzzel. Récét vettem a vásárban félpénzzel. Récém mondja: rip hajnal. Kárikittyom…
Én elmentem a vásárba félpénzzel. Ludat vettem a vásárban félpénzzel. Ludam mondja: gi-gá-gá. Kárikittyom…
Én elmentem a vásárba félpénzzel. Juhot vettem a vásárban félpénzzel. Juhom mondja: be-he-he. Kárikittyom…
Én elmentem a vásárba félpénzzel. Kakast vettem a vásárban félpénzzel. Kakas mondja: bokréta. Kárikittyom…
Én elmentem a vásárba félpénzzel. Pulykát vettem a vásárban félpénzzel. Pulykám mondja: dandaru. Kárikittyom…
Én elmentem a vásárba félpénzzel. Disznót vettem a vásárban félpénzzel. Disznóm mondja: röf-röf-röf. Kárikittyom…
Én elmentem a vásárba félpénzzel. Kecskét vettem a vásárban félpénzzel. Kecském mondja: mek, mek, mek. Kárikittyom…
Én elmentem a vásárba félpénzzel. Csikót vettem a vásárban félpénzzel. Csikóm mondja: nyihaha. Kárikittyom, édes tyúkom, Elfogyott a félpénzem.
-az állatok képeinek a sorba rakása segíti a felidézést
–Volt egy kicsi kakasom, ss mm ss l
elvitte a róka. s f-mr m d
Jércém is a tavaszon,
elvitte a róka.
Volt egy ludam, jó tojó,
elvitte a róka.
Récém, tóban tocsogó,
elvitte a róka.
Gácsérom és gúnárom,
elvitte a róka.
Semmim sincsen, tillárom,
vigye el a róka!
-felelgetős ének: -elvitte a róka
Zenehallgatás:
youtube: Muszoszgkij Egy kiállítás képei
-Kiscsibék tánca a tojáshéjban 14,35-15,50
A Csodamalom Bábszínház előadása. Miskolc 2008
A juhásznak jól van dolga… felnőtt éneke
Mondókák:
Egy, begy, tyúkbegy. Kire jut a tizenegy?
Játéka: A kiolvasó után még tizenegy gyerekre számolnak, akire az utolsó szótag jut, az megy körbe, vagy az lesz a fogó.
Erre kakas erre tyúk II II II I
erre van a gyalogút, II II II I
taréja haréja II II I I
ugorj a fazékba II II I I
zsupsz! I
-egyenletes lüktetés járással, vagy tapssal, kopogással dobbantással stb. a végén leguggolással
-a mondóka ritmusának tapsolása
a kettő egyszerre: –szülő: ritmust, gyermek: egyenletest tapsol, majd fordítva
Versek-mesék:
Csanádi Imre: Kiskutya nagykutya
Kicsi kutya,
vekk vekk vekk,
csihöl-csahol,
bereked.
Öreg kutya,
vakk vakk vakk,
Ha nem muszáj,
nem ugat.
Szilágyi Domokos: Kot-kot-kot
Kot-kot-kot, nagy titkot mondhatok! |
Mek-mek-mek, ne ijessz meg! Be-be-be, ki vele! Vak-vak-vak, nékem csak! Mú-mú-mú, szomorú! Kot-kot-kot, leltem egy kukacot! |
Szalai Borbála: Csacsi
Nőtt a csacsi, növekedett, Táskát is, egy szép nagyot, |
Mert a csacsi úgy gondolta, a tudományt abban hordja. Teltek, múltak napok, hetek, a sok kicsi elsős gyerek az abc-t megtanulta, már az egyszer-egyet fújta. A csacsi meg minden este a könyvét feje alá tette! Azt hitte, a tudománya így vándorol buksijába.Tanulni biz’ nem volt kedve, sose tudta, mi a lecke! Ült, csak ült a szamárpadban, kalimpált a füle nagyban… Csacsi család fiacskája az első b’-t ötször járta. Tudomány rá így sem ragadt, bizony, jó nagy szamár maradt! |
Udud István: Két kiskakas
Két kiskakas összevész, Szól a másik: Szó szót követ |
Tyúkanyó szól: Míg tart a viadal |
Anyanyelvi játékok
Szókincsbővítő feladatok:
A mesék, versek olvasása mellett különböző játékokkal is bővíthetjük a gyerekek szókincsét. A következőkben néhány ilyen játékot mutatunk be.
Hol van a kutya? Mondd ki! (természetesen magyarul)
Kakukktojás:
- Megadunk néhány szót pl kutya, malac, zebra, macska. Az egyik nem illik a többi közé. Melyik? Miért? Elegendő, ha négy szót adunk meg. Kisebb gyerekeknél eleinte kezdhetjük három szóval. Ezt a játékot rajzos formában vagy tárgyakkal is játszhatjuk.
- Játszhatjuk úgy is, hogy a család minden tagja kap egy szót (képet, rajzot, tárgyat), amihez neki kell kakukktojás-rejtvényt készíteni. Egymás feladatait kell kitalálni. A magyarázat, indoklás sose maradjon el!
(Ez a játék jól fejleszti a gondolkodást és a kifejezőkészséget. Segíti a csoportosítás, általánosítás, rendszerezés képességét.)
Levegő, föld, víz:
- A szülő a három szó közül / levegő, föld, víz / az egyiket mondja. Olyan állatnévvel kell válaszolnia a gyermeknek, (közlekedési eszköz, növény stb) amilyen a megadott közegben előfordul. Pl. levegő-fecske, víz-bálna, föld-kutya stb.
Más fogalomkör szavaival nagyobbak is játszhatják. Pl. ragadozó- növényevő- rovarevő, tanszer- gyógyszer- fűszer, főváros- város- falu, tenger- folyó- tó stb.
(A játék elősegíti a gyors asszociációk kialakítását, fejleszti a gondolkodást.)
Memóriajáték:
- Ehhez a játékhoz kártyákra lesz szükségünk, ezeket könnyedén elkészíthetitek otthon is, akár a gyermekkel együtt.
- A fejleszteni kívánt témakörben 2-2 kártyát készítünk a beépíteni kívánt tárgyakról, jelenségekről (például: háziállatok témakörben: kacsa, tyúk, nyúl, kutya, tojás, tyúkketrec). A kártyákkal memóriajátékot játszunk, fordításkor megnevezzük a képen látottakat.
(Ez a játék fejleszti a vizuális memóriát, verbális memóriát, verbális-vizuális keresztcsatornákat.)
Párosító:
- Ezúttal is kártyákra lesz szükségünk, elegendő bővíteni az előző játékhoz készítetteket.
- Az adott témakörben kártyákat készítünk a beépíteni kívánt szavak jelentéséről, illetve azok párjáról (például állatok–kicsinyeik, tyúkanyó–tojás). A gyermek a kártyahalmazból válogatja ki az összetartozókat, és megnevezi azokat.
(Fejlesztési területek: vizuális-verbális keresztcsatornák, fogalmi párosítás)
A téri tájékozódást fejlesztő játékok
Helyezd el a tárgyat!:
- A gyermekek elé helyezzünk különböző tárgyakat, ha szeretnénk a heti témánál maradni, akkor például plüssállatokat vagy műanyag állatokat, duplo állatokat, stb, amelyeket a szülő vagy testvér utasításainak megfelelően el kell helyezniük, mondjuk a szék alá, asztal fölé, asztalra, szék bal oldalára, maga mellé jobbra, a háta mögé, a jobb lába mellé stb. A helyviszonyokat is megnevezhetjük a gyermekkel.
Párosító:
- A lateralitás, azaz a jobb-bal elkülönítése nem könnyű feladat a gyermekek számára. Ennek fejlesztését nemcsak a test páros szerveinek (pl szem, fül, kéz) megtapasztalásával, hanem a különböző ruhadarabok (mondjuk zoknik), cipellők párosításával gyakorolhatjuk talán a legegyszerűbben. Készíthetünk papírból kivágott kezeket és lábakat is különböző színekben, melyeket a gyermeknek kell kiválogatnia jobb és bal párokra.
SZOBÁBAN JÁTSZHATÓ MOZGÁSOS JÁTÉKOK IV.
1.) Pókember
Akadálypályát készítünk fonal, vagy ragasztószalag segítségével az előszobában, vagy a nappaliban. Székek, asztallába, tévéállvány, könyvespolc, mind felhasználható az építésénél. Legyetek kreatívak! A gyerekeknek úgy kell végig haladni a pókhálón, hogy a fonalhoz nem érhetnek. Ha megmozdul a háló, vissza kell menni a pálya elejére, és újra kell indulni.
A játék során fejlődik a testséma, mozgáskoordináció, figyelem, türelem, koncentráció.
2.) Ugrókötél
Szerencsés, ha van ugrókötele a gyermeknek, de ha nincs készítsetek!
A játék edzi a keringési- és légzőszervrendszert, testsémát, mozgáskoordinációt, motoros képességeket.
3.) Kakasviadal
Kb. 1,5m átmérőjű kört rajzolunk, vagy ragasztunk a padlóra. A középre áll a két kakas. Egy lábon csípőre tett kézzel(szárnyakkal). Jelre elkezdik egymást lökdösni. Az győz, aki kimozdítja a körből a társát. Aki leteszi a küzdelemben a lábát, az is vesztese a játéknak.
A játék fejleszti az egyensúlyérzéket, és a motoros képességeket (erő, gyorsaság, állóképesség) siker-kudarctűrés
4.) Szín-dobó
Különféle színű, kb. 15×15 cm-es négyzeteket ragasztunk az ajtóra. Amilyen színt mond a játékvezető azt a színt kell eltalálnia a gyerekeknek. (babzsákkal, zokni gombóccal).
A játék során fejlődik a szem-kéz koordináció, mozgásügyesség.
5.) Szabadulj a zoknitól
Két szék közé fonalat feszítünk ki. A gyerekek a fonal két oldalán helyezkednek el. A játékosok igyekeznek a másik térfelére átdobálni a saját zoknijaikat. Az győz, akinek az összes zoknija az ellenfél térfelére kerül. Időre is lehet játszani, pl. 3perc leteltével kinél van kevesebb muníció.
A játék fejleszti a szem-kéz koordinációt, térérzéket, mozgásügyességet, siker-kudarc tűrő képességet.
Jó játékot!
Egészségetekre!