Ősz
Versek:
Weil-Jákob Márta: Süni Samu Fázik
Süni Samu az erdőben Csepereg az őszi eső Rakja egymás tetejére, |
Csoóri Sándor: Dióbél bácsi
Ki lakik a dióhéjban? |
Sarkadi Sándor: Gesztenyecsalogató
Héj, héj, héj, |
Tordon Ákos: Bolondos mondóka
Hétfőn egy szem makkot leltem, Csütörtökön megöntöztem, |
Mondókák:
Lehullott egy falevél Szelek hátán útra kél Kinézek az ablakon, falevél egy nagy halom Így törik a diót, kopp, kopp, kopp. Piros alma, de kerek, Kóstoljuk meg, gyerekek! Sim-sum fúj a szél Peregnek a falevelek, szedegetik a gyerekek |
Énekek:
Alma, alma, piros alma
Lipem, lopom a szőlőt
Badacsonyi szőlőhegyen
A kállói szőlőben
Gryllus Vilmos: Szúrós gombóc
Kecske ment a kiskertbe
Gryllus Vilmos: Őszi falevél
Lassan jár a csiga-biga
Mesék:
A répa
A három kismalac
Erdőszélen, erdőszéli tölgy tövében volt egy ház. Abban lakott hét süntestvér: Sün Aladár, Sün Piroska, Sün Adorján, Sün Dorottya, Sün Demeter, Sün Tihamér s a legkisebb: Sün Balázs. Hogyha jól bevacsoráztak Szűk lett nékik az a ház, S előfordult ilyenkor, |
Hogy kívül rekedt Sün Balázs. Furakodott, nyomakodott Morgott, perelt dühöngve Semmit se ért, mit tehetett, Lefeküdt a küszöbre Telt az idő, múlt az idő Éjre éj és napra nap Egyre többször fordult elő, hogy a házból a legkisebb kimaradt. „Ebből elég! Torkig vagyok!” kiáltott fel Sün Balázs „Sokan vagyunk, s kicsi nékünk ez a ház”. „Éppen ezért én elmegyek |
Szerbusz néktek hat testvér |
Ki kopogtat éjnek idején?” |
Környezet megismerése:
Témák:
- Ősz/ősszel érő gyümölcsök
- Ősz/ősszel termő zöldségek
- Ősz/ősz színei
- Ősz/állatok készülődése télre/költöző madarak
Ismerjenek meg 5-6 ősszel érő gyümölcsöt, fogyasztásuk, felhasználásuk módját.
A gyümölcsöket figyeljék meg, szerezzenek tapasztalatokat róluk, ismereteiket rendszerezzék.
Képeiket csoportosítsák.
Végezzenek összehasonlításokat méret, forma, szín szerint.
A gyümölcs hol terem.
Fogyasztásuk, feldolgozásuk. Megmosás.
Részei (mag, héj, hús…)
Lédús…
Tevékenységek:
- Gyümölcsök megnevezése, kóstolása, lehetséges felhasználása.
- Érzékelő játékok (forma, méret, jellemző jegyek észrevétele, megfogalmazása.)
- Piacos játék
- Ellátogatás a piacra, zöldségboltba.
- Különböző vegyes saláták készítése, kóstolása.
- Gyümölcsaszalás.
- Szőlőszüret lépéseinek megbeszélése, must készítés
- Gyümölcsszüret (pl.: alma, körte, szilva,dió) „Mi van a kosárban?” Népi eszközök megismerése: puttony, prés, stb.
- Dióverés, diószedés.
- Higiénés szokások, szabályok betartása: konyhai eszközök: kés, gyalu, stb. balesetmentes használata.
- „Zöld patika” Beszélgetés a gyümölcsök és zöldségek vitamintartalmáról, a fogyasztásukkal kapcsolatos higiéniai szabályokról.
Az iskolához szükséges képességek fejlesztését szolgálják a következő játékok, tevékenységek:
- Alak-forma-szín-méret észlelés:
Válogasd szét – bab-lencse-szétválogatása két tálba.
A gyerek válasszon ki egy színkártyát, majd a kosárból válassza ki a vele megegyező színű gyümölcsöket.
Gestart látás:
Mi hiányzik a képről?
Puzzle, Megkezdett gyümölcs rajz befejezése.
Gyümölcsök összehasonlítása, azonosságok, különbözőségek keresése.
Taktilis észlelés:
Először megfigyelni a gyümölcsöket, majd tapintással felismerni.
Milyennek érzed? -bekötött szemmel jellemezze a gyümölcsöt.
Dörzspapírból kivágott gyümölcsformák felismerése bekötött szemmel.
Mit ízlelsz? Bekötött szemmel felismerni.
Milyen gyümölcsöt rajzoltam a hátadra? Felismerés, megnevezés.
Vezesd körbe! Kartonból kivágott gyümölcs formájának követése fonallal.
Keresztcsatornák fejlesztése:
Bekötött szemmel kitapintott gyümölcsök képének kiválasztása.
Vizuális figyelem:
A felmutatott gyümölcs párjának megkeresése.
A témához kapcsolódó képen egy részlet megkeresése.
A földre rakott képek közül csak a gyümölcsökre szabad rálépni.
Ugyanezeket zöldségekkel is eljátszhatjuk.
Vizuális észlelés fejlesztése:
Alak-forma-szín-méret észlelése:
Gyűjtött csigaházak, termések sorba állítása nagyság szerint
Milyen? Képnézegetés közben az állatokra jellemző jegyek felsorolása (szín, méret, forma)
Hol a párom? Homlokra ragasztott állatok képek képpárjai keresik egymást.
Alak-háttér észlelés:
Feladatlapon adott állatok megtalálása, kiszínezése.
Gestalt látás:
Szétvágott kép összerakása (kisebbek 3-4 nagyobb részből, nagyobbak több kisebb elemből)
Kép kiválasztása egy adott részlet alapján.
Mi hiányzik a képről? Hiányzó rész megtalálása, pótlása (pld: mókus farka)
Azonosság-különbözőség észlelése
Képeken összekötni, bekarikázni …az ugyanolyan állatokat.
Két a témához kapcsolódó kép, tárgy között az apró különbségek észrevétele, jelölése
Hiba keresése a rajzon. ( Pld: Az adott állat nem a saját élőhelyén található)
Mi változott meg? (darabszám, sorrend, anyaga…)
Auditív észlelés fejlesztése:
Óvónő mond kisebbeknek 2-3, nagyobbaknak 5-6 állatnevet – a gyerekek megismétlik
A képen látott állatok hangját utánozzák
Postás játék
Elbújó állatok nevének összegyűjtése
Taktilis észlelés fejlesztése
Gyűjtögető mókusok: bekötött szemmel különböző termések közül a mogyorók, vagy csigaházak… kiválogatása.
Mit tapintottál? Plüss, műanyag, dörzspapírból készített állatok kitapintása, megnevezése.
Keresztcsatornák fejlesztése
A bekötött szemmel kitapintott állatok megkeresése a képek között.
A kitapintott állatot szóban jellemzik a gyerekek.
Az óvónő szóban jellemez egy állatot, a gyerekek tapintás útján kiválasztják.
Az állat nevének első szótagját mondjuk. Ha kitalálja a gyerek, utánozza a mozgását.
Sün Balázs képeinek időrendbe rakása
Mi volt előbb, mi volt később? Az előtte, utána szavak tudatos használata egy történet elmesélésénél.
Figyelem fejlesztése
Vizuális figyelem:
Udvaron nagyítóval bogarak keresése, megfigyelése.
Így látnak a csigák: mászás 16 rétegű celofán álarccal.
„Pókfonál” követése szemmel, kézzel.
Állatos memória játék.
Kakukk tojás keresése.
Állatos képen az óvónő által megnevezett részlet megkeresése.
Az állatok képeinek sorban történő megnevezése.
Auditív figyelem:
Az óvónő szavakat sorol, a gyerek akkor lép előre egyet, ha meghallja a hangya szót.
Állat hangjának felismerése.
Emlékezet fejlesztése
Vizuális emlékezet:
Mi változott meg? (Sorrend, számosság…)
Mit láttál? 15 mp elteltével sorolja fel a gyerek mit látott a képen.
A játékállatokból kirakunk egy mintát, majd letakarjuk. A gyerek emlékezetből másolja le azt.
Egy gyerek bemutatja 4-5 állat mozgását, A többiek sorban utánozzák.
Auditív emlékezet:
Szókígyó: Minden gyerek megismétli az előtte mondott állatneveket, majd hozzátesz a sorhoz.
Témához kapcsolódó szósorok visszamondása. (nagyobbak)
Élmények felelevenítése röviden a témában.
Ábrázolás:
https://hu.pinterest.com/pin/576249714827045871/